ANNOUNCEMENT!!

There will be an exhibition done by Sabah State Library for the opening ceremony of Bandar Sri Indah in Tawau on the 8th of March, 2011. There would be several prints of Tawau old photos on display and the Kee Family book by Kee Faridah as well. Please stop by and visit if you have the time :)

Saturday, June 19, 2010

Fakta atau konspirasi?? Media zaman sekarang...

Salam semua, apa khabar? Saya okay saja, masih suka membaca buku2 sejarah, jurnal sains dan arkeologi. Bestnya. Ada masa terluang menonton dokumentari2 menarik. Ada setengah tu tidak layak dipanggil dokumentari pun sebab menyebar fakta separuh2 untuk mengelirukan orang.. oh mujurlah saya banyak membaca kalau tidak saya pun tertipu sama. Contohnya ada satu dokumentari Doomsday : 2012.. oiii bengangnya saya menonton rancangan tu, dia ambil fakta sikit2 saja untuk kaitkan dengan isu panas ramalan kiamat 2012. Lepas tu balik2 lagi mewar2kan kononnya ramalan2 ni semua kata kiamat 2012 padahal tak ada pun ramalan2 yang dibuat tu pernah sebut tahun 2012, dan lagi ramalan2 tu tak cakap pun nak kiamat. Lepas tu rancangan ni jemput orang2 yang tidak bertauliah untuk ditemuramah, segala psychedelic writers yang pandai2 buat kesimpulan sendiri tanpa merujuk kepada orang2 yang pakar dalam bidang yang dorang bincangkan. Ada pula diselit nama seorang yang agak popular dengan teori I-Ching nya tapi sikit pun rancangan ni tidak sebut yang orang ni psyechedelic writer yang menggunakan dadah sebagai medium inspirasi, dan lagi dia sendiri pun nda pernah pun cakap kiamat 2012. Tambah lagi orang ni dah mati kena kanser otak, kalau dia mau betulkan pembohongan orang yang menggunakan nama dia pun tidak boleh. Mujur saya pernah menonton interview orang ni berkaitan teori I-Ching dia tu. Lain yang dia cakap tapi pandai2 pula rancangan TV ni ubah suai!  Argh!! Kenapa la zaman sekarang ni banyak media massa yang suka menyebarkan cerita tidak tepat dan lebih bersifat conspiracy theory semata2? Cuma pentingkan rating penonton daripada menyampaikan maklumat sebenar!!! Mujur channel ni sudah tiada di Astro kalau tidak saya tulis surat komplen!!! Channel ni memang sudah pernah kena saman pun sebab menyebarkan dokumentari berunsur fitnah... ish! Habis tu kalau sudah tau kenapa la saya pergi tengok kan? Kerna mungkin perangai saya suka menonton apa saja, bezanya saya tidak percaya terus.. oh sori ya, saya suka menonton, kemudian mencari segala buku2, artikel2 yang di tulis oleh sejarahwan ka.. saintis ka... orang yang bertauliah baru saya pertimbangkan dengan akal. Inilah masalah generasi zaman sekarang ni, macam kena kejutan media. Terus saja percaya membuta tuli... sedihnya saya. Pernah saya mau tulis artikel membetulkan salah faham tentang satu isu yang serious tapi kawan saya bilang, "janganlah... nanti orang marah sama kau sebab orang paling benci dikasi tau dia salah!" Bengang betul saya sama kawan saya tu, saya dalam hati masih tidak puas sebab saya tidak suka orang sebar2 cerita bohong... aaaaaaaargh!!! Pada pendapat anda, perlu kah saya tulis saja walaupun saya tahu akibatnya saya akan dipulaukan orang? atau saya diam2 saja? Saya rasa diamkan diri tu sikap orang yang tidak bertanggung jawab langsung. Sebab tu kehidupan di zaman sekarang ni semakin teruk, ganas dan tiada toleransi sesama sendiri... Okaylah, tarik nafas dan banyak kan bersabar.... fuuuuuh...

Sebenarnya ada banyak cerita saya mau sampaikan, dari kisah zaman firaun sampailah kisah perang dunia pertama. Jangan risau kalau saya cerita mesti nda boring, cewah perasan. Tapi sekarang tiada masa nanti lain kali sajalah ya. Kalau rasa bosan sangat boleh la baca jurnal Martha Stewart yang melawat Malaysia baru2 ni. Bukan main lagi dia dapat jumpa permaisuri dan juga orang utan di sabah. Brunch sama Datin Rosmah lagi. Okaylah saya mau sambung balik melukis, sejak musim World Cup ni tambah saya kesuntukan masa mana tidak telampau banyak benda mau di buat. Jadi kalau boleh saya sangat berharap kepada sesiapa yang juga admin atau penulis blog Kee Heritage ini boleh menyumbangkan sebarang artikel menarik atau cerita untuk dikongsi. Terima kasih. Kalau ada sesiapa yang ingin menyertai pun boleh cuma perlu hantarkan email pada saya di keeheritage@gmail.com. Cuma kenalkan diri anda dan saya akan hantarkan jemputan jadi penulis. 

Sampai jumpa lagi, bye :)

2 comments:

Bunga Negara said...

uik - nah baru ada entry ni blog - laaaaammmmmmaaaaa suda aku tungu2. Aku sendiri nda ada idea mau tulis - takut urang boooorrring, tapi kalau ada yg buli kongsi - aku tulis juga he he he

Kee Heritage said...

ehehe.. sebenarnya saya sedang menulis artikel yang teramatlah panjang sudah berbulan2 sampai sekarang belum siap, masih buat research... banyak kali terstop sampai migrain... heheeh..