Friday, January 9, 2009

Bali oh Bali - Catatan Jelajah 3 Kee part 7

Salam semua apa khabar? Maaf sebab lama berhenti menulis kisah pengembaraan 3 Kee bersaudara menjelajah Indonesia, saya agak sibuk sikit. Kali ni saya tidak akan menulis dalam 'slang' Sabah yang teramat macam dulu kerana ada antara pembaca yang memberi komen tidak dapat memahami apa cerita yang saya cuba sampaikan. Sebenarnya pada asalnya tujuan saya sekadar bercerita kepada rakan-rakan dan keluarga saja. Atas cadangan "orang-orang kuat belakang tabir blog Kee Heritage" saya akan mula menulis semua rencana pengembaraan saya di dalam bahasa English di blog baru saya nanti (belum mula lagi.. masih dalam perancangan... bila free nanti saya mula hehehe..)

Okay bersambung kepada kisah pengembaraan kami 3 bersaudara, kalau masih ingat posting saya yang terakhir ialah kami sudah pun selamat tiba di pulau Bali setelah beberapa jam menaiki kereta (keretapi) dan bis (bas) dari Surabaya sampailah di Denpasar. Seterusnya ialah kisah pengembaraan kami pada keesokan harinya. Oh btw gambar tu cuma ada dalam simpanan si Yah, jadi selagi dia tidak upload saya pun tidak dapat selitkan di dalam blog.. buat sementara ni terpaksalah membaca tulisan saja..

29th November 2008
Legian, Bali

Hari ni kami bangun agak lewat, breakfast pun sudah habis... maklumlah seharian perjalanan kami mana tidak letih. Kerana dah terlewat terpaksalah kami breakfast ala carte di restoran hotel. Bezanya bila breakfast free pagi-pagi dan main order makan ni, yang kena bayar tentulah lagi sedap kan hehehe..

Lepas breakfast kami tidak ada acara special, sekadar berjalan santai dari Legian sampai ke Kuta Square.. Kononnya mahu carikan tudung untuk si akibaragon tapi di Bali ni manalah ada jual tudung, kalau beach wear tu banyak la.. Hehehe.. Sejak tertengok video klip top 5 lagu Indonesia di dalam train Argo Willis, aku dan si Yah pun asyik tercari-cari album kompilasi top 5 tapi tak berjaya. Maklumlah kalau baru saja masuk carta top 5 tak mungkin la sudah ada jual album kompilasi, yang ada pun cuma album lagu lama saja. Lagipun kalau nak cari album lagu artis local memang susah la kalau di sekitar Legian dan Kuta ni, kalau ada pun album lama. Kebanyakkan album yang dijual adalah album artis dari luar negara dan koleksi dvd. Si Yah memborong movie semua yang belum dia tengok dan yang baru keluar pun dia beli. Menyesal pula aku tidak ikut membeli... tapi tidak apalah yang online pun aku belum dapat habiskan tengok hehehe...

Lepas tu untuk pertama kali aku dan si Yah sibuk bergambar di Tugu Peringatan mangsa bom di Bali. Entahlah apa mimpi, dulu kami buat tak nampak je tugu tu. Dah lah panas, posisi bergambar pun tak betul... akhirnya si Faye panggil kami kat satu spot yang bagus untuk bergambar, malangnya agak gelap sebab terlindung oleh bangunan so nampak muka hitam berlatarbelakang tugu yang putih dan gede (besar)... hahaha...

Sudah berpanas2 kami singgah makan ais krim, wah! Bukan aku tak pernah makan ais krim tapi kalau dah panas semua jenis ais krim pun jadi extra special. Lagipun ais krim buah yang macam ni kalau di KL mahal harganya... Baru setakat juice pun dah nak mencapai RM8 segelas ini kan pula ais krim.. Kalau ais krim potong tu lain la cerita... tak hairan la...

Sampai di Kuta Square masing-masing pun mulai mencari barang samada kiriman orang atau untuk diri sendiri. Tapi kebanyakkan store masih belum mula sale lagi, tapi ada juga yang sedang sale... kadang-kadang kami rasa curiga sebab macam dari tahun lepas lagi kedai tu asyik Sale... betul ke ni? Hahaha... tak apa yang penting harganya tak la mahal dan ada design baru sudah cukup puas hati. Selepas membeli belah lebih kurang kami singgah makan di restoran kebab, lepas tu balik semula ke hotel berehat. Aku ambil kesempatan untuk menonton program televisyen tempatan. Ada satu drama yang menjadi kegemaran aku di SCTV iaitu Melati Untuk Marvel, memang lucu drama ni sampaikan aku asyik menonton lulpa pula mau berjalan-jalan... Hahaha... Malamnya si Faye bawa kami pergi makan malam di restoran Malioboro, memang sedap tambah lagi kalau order makan bebek atau ayam tulang lunak...

30hb November 2008
Bali

Aturcara program hari ini adalah ke Pulau Penyu. Kami naik mobil ke Nusa Dua, dari sana kami naik bot pelancong yang ada kaca di lantai untuk tengok ikan. Selepas beberapa minit bot kami berhenti di tengah laut antara Pulau Penyu dan Nusa Dua untuk tengok ikan. Tapi lain pula halnya dengan aku, bila aku cuba tengok ikan dari kaca tu apa pun aku tak nampak tapi menjadi pening adalah. Jadi kami taburkan roti untuk menarik minat ikan, wah! Memang banyak dan cantik-cantik.. ada tiger fish dan macam-macam jenis lagilah. Selepas lebih kurang beberapa minit kami meneruskan perjalanan ke Pulau Penyu. Pemandu bot kami bagi chance pada aku untuk memandu bot sendiri... waaa.... bestnya!

Sebaik saja menjejakkan kaki di Pulau Penyu ada tour guide menyambut kami berjalan-jalan di sekitar kawasan pembiakan penyu. Memang menarik, bukan saja kami dapat bergambar dengan penyu dari yang kecil sampai yang besar, tapi segala binatang lain pun ada. Kami pun ambil kesempatan bergambar dengan iguana, helang (sampaikan si Yah dipatuk tangan oleh helang ni. Ada rakaman bagaimana si Yah yang pada mulanya steady dan berani bergambar dengan eagle ni dengan gembira menjadi takut hinggakan terbeliak-beliak matanya menjeling burung tu.. tapi masih juga mahu bergambar.. hehehe...). Ingatkan si Yah serik lah mahu bergambar dengan burung-burung helang yang bermacam jenis ni tapi tidak juga, masih juga dia berani bergambar dan sempat beraksi dengan ular sawa. Pertama kali aku pegang ular, sebelum ni cuma setakat tengok dari jauh... Rupanya kulit ular ni sejuk dan lembut.. macam handbag kulit jenama mahal hahaha.. Selepas puas bergambar kami pun singgah minum air kelapa muda sebelum balik semula ke Nusa Dua. On the way balik ke Nusa Dua aku ambil kesempatan nyetir bot kami, tapi bila sampai di perairan Nusa Dua aku jadi cemas manakan tidak ada banyak orang bermain jetski dan perairannya sangat sibuk dengan bot-bot pelancong dan lain-lain akitiviti sukan air.. Takut pula aku terlanggar orang, kan buat naya diri sendiri..

Sementara tunggu mobil kami untuk balik ke hotel sampai, kami di sapa oleh seoarang wanita pertengahan usia menawarkan perkhidmatan berurut. Ada seramai tiga orang tukang urut wanita, kami disuruh bebaring menghadap pemandangan pantai yang cantik sambil di urut. Kos urutan bahu kaki dan tangan ni cuma 50k Rp. Selepas berurut mobil kami pun sampai, kami berkongsi mobil dengan sepasang penumpang dari Jepun yang tinggal di All Season Hotel. Aku terdengar dari perbualan mereka sewaktu kami menunggu kenderaan sampai, menurut pasangan ni mereka datang dari Malaysia... mungkin bercuti di Malaysia sebelum menyambung ke Bali.

Sesampai di hotel, kami berjalan kaki ke sebuah restoran nasi padang yang baru buka di Jalan Legian. Masakannya biasanya saja tiada yang istimewa tapi sudah cukup bagus untuk mengisi perut yang kosong. Selepas makan kami balik semula berehat di hotel, si Yah dan si Faye tertidur kepenatan. Aku pada mulanya teringin duduk di patio bersantai minum kopi sambil baca majalah, tapi alamak panasnya haba matahari aku pun cancel terus masuk ke dalam bilik menonton tv. Kebetulan ada sebuah program tempatan yang menarik ala rancangan Nona kalau di Malaysia. Rancangan ni membuat liputan tentang adat perkahwinan orang Lombok. Selepas menonton rancangan ni barulah aku faham serba sedikit kes wanita Malaysia yang lari ikut teman lelaki dan berkahwin di Lombok. Rupa-rupanya ini adat dan budaya orang Lombok.

Mengikut adat orang-orang tempatan di Lombok, bila seorang jejaka sudah berminat kepada seorang gadis untuk di jadikan isteri, dia mesti menjalankan acara Merari. Haaa... Jejaka ni mestilah membawa lari anak dara orang pada waktu malam di bawa pulang ke rumah orang tua sebelah lelaki. Kemudian kepala keluarga (bapa kepada bakal pengantin lelaki) akan memanggil ketua kampung dan orang-orang yang berwajib untuk mengkahwinkan anak lelakinya dengan anak dara yang sudah di bawa Merari tu. Kalau sudah di bawa Merari adalah wajib berkahwin. Kalau di Lombok, upacara meminang di anggap perbuatan yang menghina dan perlu membayar denda kalau mahu meminang. So sekarang aku pun pahamlah dengan kes beberapa wanita Malaysia yang ikut teman lelakinya lari ke Lombok kemudian berkahwin.

Bukan itu saja, ada sesetengah tempat di Lombok yang mewajibkan anak-anak gadisnya mempunyai kebolehan menenun. Kalau tidak boleh menenun anak-anak gadis ini tidak akan di bawa Merari oleh mana-mana jejaka di Lombok sekali pun. Begitulah hebatnya kepentingan living skill menenun di Lombok ni. Hehehe... Kalau macam aku ni susahlah, kalau suruh aku buat kerja technical atau video editing boleh la.. hahahah...

Okeylah, cukup untuk hari ini. Saya akan sambung kisah pengembaraan kami di posting yang seterusnya dengan secepat mungkin. Bye~

7 comments:

Aiso said...

heheeh. kalau aku ada sama kamu time tu mesti aku belajar surfing tu. Lama juga ba 5 hari. Buli pandai. Masa d Febrez aku ada sembang2 sama satu mat salleh. dia dtg bali utk main surfing. mcm2 la aku tanya. rupanya dia jg menawarkan perkihidmatan mengajar surfing. lupa aku rate dia berapa. tapi dia cakap dalam 1 jam buli pandai dia bilang.

Anonymous said...

Aisayman....akibaragon mana pakai tudung.Dia pakai topi koboi maaa.....

AragangTandik said...

he he he lain kali bawa aku keee

Anonymous said...

bagus juga komurang ada lagi ingatan mau kasi bili sia tudung walaupun sia libih suka topi koboi.....

Anonymous said...

akakaka... sori la akibaragon sa ingat ko si kairo hahaha.. siou ki.. =P

Anonymous said...

C Meng slalu ckp klu ke Bali dia mau blajar surfing tapi bila c Faye kasi chance dia blajar (sponsor) dia tdk jga mau, takut itam kono. Ndak tau la klu bule emsem yg jadi tutor pla. Mlompat bkali dia mau join hehehe.......

Anonymous said...

dia tunggu jepun kali tu... kekekek....