Monday, November 10, 2008

Menjana pendapatan lumayan

orite...tadi aku baca lah kunu komen si Aiso di log aku pasal ternak sasing..hehe..well sebenarnya itu satu idea yang sangat hebat,ya lah kan sekarang nie lagi ramai suda kunun org yang berminat maw menjadi penternak yang berjaya...sebelum nie aku ngan 'kawan' aku banyak buat research pasal dunia penternakan nie mimang sangat memberi pulangan yang menakjubkan...emmm kalau di lihAT dalam 2-3 bulan pertama aktiviti penternakan nie mimang lah rasa macam rugi...but after that sangat lumayan...perut nipis pun oleh boroi...aramaitih ari2...hehehehe..

di sini aku ingin menshare sedikit info pasal dunia penternakan nie...ok..memandangkan negeri kita nie(sabah) di kelilingi dengan laut dan paya bakau...so adalah lebih baik kita mengusaha kan aktiviti penternakan ketam nipah and abalone...untuk pengetahuan...jumlah manusia di negara kita yang menceburkan diri dalam penternakan kedua2 jenis makanan yang sadap!! nie sangat kurang so ini peluang kita untuk mengaut keuntungan...harga untuk kedua2 makanan nie pun buli tahan...n permintaan pun tinggi...setakat nie aku suda buat lah proposal pasal projek penternakan ketam nipah nie..cuz maw buat pinjaman di bank pertanian...and menyertai beberapa program and expo mengenai hal-hal yang berkenaan di sekitar K.L,selangor,and serdang...hehehehe MAHA pun aku pigi tue ari...cuz sekarang nie aku sedang bekerjasama dalam menjalankan projek penanaman limau kasturi and cili padi...still kampung2 punya stail lah...but dalam waktu terdekat nie maybe maw di upgread pigi sistem fetigasi....hah!!! itu lagi salah satu saranan yang baik kan...apakata kita tanam tanaman yang tidak mengikut musim...yang boleh di petik hari-hari...apa guna sabah tue besar banyak tanah kalau ndak diusahakan dengan baik kan???

well aku rasa itu jak yang aku maw tulis...so harap-harap lepas nie adalah kee's member yang boleh memberi sedikit pandangan and share pengetahuan kamu kio...and tumpang tanya...ada sesiapa ka yang rajin2 lagi maw meninguk proposal aku buat nie...mana taw buli lagi di edit2 sikit bagi ummph!!!! hehehe ok adios!!!

7 comments:

AragangTandik said...

oi bagus ni - aku kunun mau ikut ba kursus tanam kulat - tapi nda juga tepigi-pigi - macam angan2 mat jenin je pula. Eish, rasa-rasa macam malas juga la - bikin taik mata je hari-hari la aku ni.

kopitumbuk said...

ooo bagus, semoga ko berjaya dengan projek ketam ko tu...

cik-kaseh said...

kakakaka ntah lah...banyak cabaran ooo...kalau main pigi jak di bank tue...bukan kena layan baik2 pun..aku suda kena time maw ambik borang dulu...kena tengking2 nie..ndak guna btul...macam maw jak aku tumbuk mulut dia...

kopitumbuk said...

sabar.. tulah dugaan lagipun aku rasa tu pegawai bank kurang zat ba hari tu tulah temper saja tu.. hehehehe

Aiso said...

wowowoooo... serius nampak mau jadi penternak? aku tu nda lah serius sangat. paling2 ada dalam otak aku mo bili akuarium dan piara tilapia sama koruk. bukan pasal hiasan macam orang lain tapi pasal aku suka makan ni 2 jenis ikan hehehehe...

cik-kaseh said...

aik...lain kalau itu...koruk la pulak di makan...sadap ka?ikan parit bah itu...

Ajmaya said...

macam minat juga mo baca2 proposal tu..