Tuesday, June 24, 2008

Secret Pleasure Room di Taman Sari?!

Okay, sebelum aku cerita tu benda yang aku sebut di tajuk aku cerita dulu pasal main castle dia iaitu Kraton bermaksud istana dan Kraton yang kita mo lawat ni dibina pada kurun ke 18 dan merupakan kediaman sultan di era pemerintahan Mataram. Kita boleh masuk di dalam istana ini dengan bayaran 3000 Rp dan extra 500Rp kalau bawa kamera (kalau aku tidak silap) dan ada guide yang akan bawak kita melawat istana, tetapi mestilah berpakaian yang bersopan (properly dressed) maklumlah masuk istana... Jangan la pula pakai yang bukan2 contohnya celana pindik singlit atau cawat tidak dibenarkan sama sekali!!!

Di dalam Keraton ni kita boleh lihat banyak display barang2 raja2 pemerintah yang gugulu termasuklah salasilah keturunan raja Mataram, jadi siapa yang perasan atau angan2 mo jadi raja tu check la tu salasilah manatau ada termasuk sikit2.. hahaha... Jangan lupa nenek kita ni memang keturunan diraja Sulu pun, cuma kingdomnya saja sudah tiada andu bah... jadi kalau dapat menyelit keturunan Mataram boleh lah menuntut periuk belanga sultan ke-9 Sri Sultan Hamengkubwono IX di Kraton kuang kuang kuang... Aik jan kamu main2 Sultan Hamengkubwono IX ni la yang memberikan kemerdekaan kepada Indonesia daripada jajahan Dutch. Jadi kalau dapat periuk pun sudah kira hebat tu!

Meja yang digunakan untuk sain dokumen kemerdekaan Indonesia pada 17 August 1945 pun masih ada disini. Apa?! Boring ko cakap? Apa mo heran barang meja? Bah kalau aku bilang itu pavilion dihiasi dengan emas apa macam? Chandelier nya pula dibuat dari Italian crystal! Baru ko tau!! Anyway kita akan spend 5H/5M di area ini sebab kita mo tengok perarakan dari istana pada hari raya Aidiladha. Ini mesti record di video semua ni baru lah "dikoboiri".

Di sebelah Kraton adalah Taman Sari (Water Castle), topik yang ditunggu2 dan aku pun nda sabar sudah mo kestau... Kalau Kraton istananya yang lebih kepada urusan formal, Taman Sari ni tempat raja berehat2 dan bersuka ria atau pun femes sebagai "pleasure palace". Pernah sudah aku cerita pasal itu 3 swimming pool besar, perempuan2 mandi dan raja menyubuk dan memilih teman tidur kan? Hehehe... Aku pun ada mention pasal secret underground passage yang dibina tembus pigi laut untuk escape dari serangan musuh. Nah ada satu benda aku lupa mention, architect Portugis yang mendesign Taman Sari ni di bunuh oleh sultan supaya tiada siapa dapat cari itu "secret pleasure room" di dalam istana ini. Aku wonder lah, apa dan dimana kah itu "secret pleasure room" itu dan apa yang ada di dalam? Adakah orang yang berjaya jumpa? Tiada lah ku rasa kalau ada musti tidak secret lagi namanya. Mungkin akibat kejadian gempa bumi hilang sudah jalan masuk ataupun orang jak yang nda tau macam mana mo unravel the mystery. Apa boleh buat si Yus sama si Sly nda jadi ikut, kalau tidak baru aku angan2 mo ajak dorang jadi Indiana Jones sekejap. Hehehe... Nda apa, siapa berani ikut aku cari "secret pleasure room"? angkat tangan?!! Kalau ada harta semua aku punya bukan Ahmad Albab yang punya... kuang kuang kuang!!!

No comments: