Saturday, August 30, 2008

Villa, Rumah, Hotel zaman moderen..

Siapa pernah tengok cerita Harry Potter? Mesti pernah kan? masih ingat tangga dia yang beputar2 tu? Ini lagi hebat, dan bukan ciptaan fantasy pun tapi nyata. Ciptaan yang bakal dibina tidak lama lagi di Dubai, di reka oleh David Fisher, bangunan yang beputar2 ni dikenali sebagai Rotating Tower (pasal dia beputar2 la..) David Fisher ni pereka dari Itali, kununnya design dia ni akan siap dibina pada tahun 2010. Itupun kalau tiada bencana alam la kan, atau kiamat ka...

Kononnya bangunan ni hampir2 sama tinggi sama Petronas Twin Tower dengan ketinggian 420m, ada 80 tingkat. 10 tingkat teratas adalah luxury villa style apartment, 35 tingkat ke bawah seterusnya adalah residential suites, 15 tingkat ke bawah seterusnya adalah hotel, dan 20 tingkat kebawah seterusnya adalah ruang pejabat dan pameran. Ada siapa2 minat mo beli? ehehe..




Kononnya building ni ada center yang boleh control putaran dan speed bagi setiap tingkat. Jadi kalau orang atas tu mo pusing laju2 dia sampai pening macam main cawan2 di carnival game tu dia punya pasal la orang bawah dan diatasnya tiada effect kunun. Kalau tidak susahlah kan semua orang pun terikut beputar ni. Bukan tu ja, kononnya ada lift untuk kenderaan (kereta sahaja ya, boat, sampan, kapalterbang atau helicopter tidak boleh la... basikal sama motorsikal boleh...) sampai la pigi tingkat 80.



Seperti yang boleh dilihat dari ini gambar, bangunan ni mengunakan sistem turbine untuk setiap 77 tingkat. Aku rasa 3 tingkat terbawah tu tidak la berputar2 kalau nda susah pula mo masuk ni sebab pindah2 jak pintu utama ni nda sempat2 pula mo masuk. Hehehehe.. Samada berjaya atau tidak diaorang buat ni building exactly seperti yang diplan marilah kita sama2 tunggu dan lihat.

3 comments:

Anonymous said...

It's a pity you don't have a donate button! I'd most certainly donate to this excellent blog! I guess for now i'll settle for bookmarking and adding your
RSS feed to my Google account. I look forward to fresh updates and will share this website
with my Facebook group. Talk soon!
Feel free to surf my web site fast loans

Anonymous said...

Excellent post. Keep posting such kind of information on your blog.
Im really impressed by your site.
Hey there, You have performed an incredible job. I'll definitely digg it and personally recommend to my friends. I am sure they will be benefited from this site.
Also visit my homepage :: http://www.personalloanscapital.com

Anonymous said...

Оh Ι see! I thought уοu meаnt this аs an optіonal foolіѕh extrа.


Mу hοmepagе ... fast and easy loans