Tuesday, December 9, 2008

Keretapi Argo Willis... Catatan Pengembaraan 3 Kee part 4

Kee dan Ina di keretapi Argo Willis menuju ke Surabaya

Salam semua, mari kita sambung kisah pengembaraan kami 3 Kee bersaudara menjelajah Indonesia.

23hb November 2008
Yogyakarta

Hari ni kami memang tiada specific plan jadi kami (aku sebenarnya huahahahah...) bangun lewat. Lepas bersiap2 kami duduk2 di patio menghirup udara segar nyaman... mmm. Tiba2 datang staff Duta Garden menanya kalau kami mo breakfast di hotel pagi ni. Rupanya cuma kami jak guest yang belum lagi pigi breakfast. Kalau hotel lain mana la dia peduli, kalau lepas jam 10 tidak pi makan pagi alamat babai breakfast. Tapi disini layanan amat istimewa kerana hotel ni comel betul jadi dia dapat memberi layanan mesra kepada setiap guest hotel.

Lepas hujan reda kami bertolak ke mall terbaru di kota Jogja ni iaitu Plaza Ambarukmo. Wah hebat juga mall ni, ada macam2 jenama ada di jual di sini. Ada yang sale tapi banyak juga yang belum start sale. Maklum masih lagi bulan November, aku rasa dekat2 christmas Sale la tu besar2an. Oleh kerana kami ni sudah kesiangan alang2breakfast bagus makan tengahari terus. Mula-mula konon kami ke Taman Sari Food Court di atas mall ni, tapi telampau banyak menu bah bikin bingung last last kami makan di restoran di luar food court. Hahaha.. Sambil2 menunggu makanan sampai aku duduk di tepi dinding cermin restoran, bukan apa aku seronok tengok pesen pakaian orang2 di Jogja ni. Jangan main2 memang hebat2, sambil2 tu aku notice dorang punya jeans ni lawa2 la. Aku mentioned sama si Faye jadi dia pun explain, jeans yang smart2 tu local brand. Diorang disini lebih suka lawa nda macam orang kita lebih minat brand. Hehehehe... Oh aku ni asal lawa dan aku suka semua pun boleh. Yang penting aku nampak lawa bila pakai! Eceh..

Lepas round2 mall kami ingat mau pigi beach naik kuda sambil tengok nelayan pulang di waktu senja berlatarbelakangkan sunset yang indah. Ooo... bestnya kalau tercapai tapi cuaca mendung saja terus kami cancel.. nda kah sandi kalau berujan di pantai nanti sia-sia jak dapat demam, akhirnya kami duduk2 saja di Starbucks sambil bercerita. Sampai si Faye terlupa yang kami ni melancong di Jogja, terasa macam di kk dia bilang. Hahaha... Bagus juga lah kami relaks sebab besok kami ada pengembaraan menaiki keretapi ke Surabaya.

Sebelum pulang kami menapau makanan dari restoran Wang Solo Cobek.. sampai hotel barulah kami makan di patio bertemankan bintang2 dan nyanyian cengkerik sambil menghidup udara nyaman. Walaooo barulah aku termakan Ikan Goreng Gurame Bakar Cobek bukan main sadap!!! sampai tergeleng2 kepala kesedapan ooo, ketawa si Faye tengok aku. Sampai kalau buli semua part ikan tu pun aku makan... aduih sedap hingga ke tulang ooo.. Jangankan bintang.. apa pun nda sudah aku nampak selain ku punya makanan sendiri. Nyam nyam nyam... Simbuti kamurang hehehe..

24th November 2008
Yogyakarta - Surabaya

Hari ni kami check out dari Duta Garden, sementara tunggu teksi sempat juga aku tetidur di katil. Nasib si Yah kasi bangun aku.. dengan rambut yang nda terurus (kwakwakwa...) aku cepat2 naik teksi yang sedia menunggu kami untuk menuju ke Stasiun Tugu. Sampai sana kami duduk di ruang legar yang ada banyak bangku kayu, rupanya ada executive lounge tapi nda apalah. Masa kami sampai orang sekeliling macam ada sikit heran heran menengok kami, kami pun heran2 menengok beberapa orang di sekeliling kami. Kami heran pasal di hari yang panas ya amat tu masih juga ada orang yang mau berjaket2 atau bersweater. Bagi pihak dorang pula aku rasa dorang heran tengok kami sebab mungkin pasal walaupun kami tiga orang sahaja, tapi bagasi kami macam 5 orang hahaha... Nasib baiklah di station ini ada perkhidmatan portir untuk tolong angkat barang kalau tidak susah wooo...

Bergambar kenangan di Stasiun Tugu, Yogyakarta

Tengah duduk2 tiba-tiba ada satu pakcik yang agak berumur datang menegur kami. Pakcik ni namanya aku sudah terlupa, tapi dia bukan saja pandai berbahasa English tapi pengetahuan semasa dia memang boleh tahan. Menurut pakcik ni dulu dia bekerja sebagai translator sebelum menceburkan diri dia dalam bidang pelancongan. Dia bilang dia ada hotel sendiri di Yogyakarta. Dia di stesen tu menunggu tamu. Aku tanya juga kenapa dia masih mau kerja pada usia dia yang agak lanjut tu, dia bilang dia bosan duduk diam2 di rumah. Ooo.. Pakcik ni peramah betul tapi telampau la ramah bingung aku dibuatnya. Aku bingung bukan pasal dia cerita politik sama aku, tapi sebab dia pi cubit pula telinga aku. Adess... pakcik!!! Dia bilang aku ni macam cucunya sendiri, malahan dia mo introduce pula aku sama cucunya bernama Hendra. Balik2 dia promo cucunya, ganteng konon. Adededee... Si Yah berabis menahan ketawa digambarnya lagi aku sama pakcik tu. Isk. Lama-lama aku pun tidak tau lagi apa mo cakap sama tu pakcik, keretapi kami pula delay sebab mungkin kerana cuaca buruk.. hujan beguntur2 lagi aiya.. Tetidur2 pakcik tu di kerusi.

Akhirnya keretapi kami sampai juga, kami naik di coach terakhir iaitu executive coach. Boleh tahan juga servis, portir tolong angkat barang2 kami dengan bayaran tips 20k rupiah seorang. Belum panas duduk di kerusi, sudah ada steward datang menghidang makanan tenghari. Wow, macam naik MAS pula ni ada makan2. Cuma lain sikit la, kalau MAS lepas makan dorang akan angkat tray kita, tapi di keretapi ni selagi tu tray di atas meja dorang tidak akan angkat2. Mungkin dorang takut penumpang masih mau makan lagi.. walaupun piring aku tu licin tiada tinggal apa2 tatap juga dorang nda mau angkat. Last2 baru aku perasan lepas makan tray makanan tu mesti di letak di lantai di bawah kerusi, barulah dorang akan kutip. OOooo itu macam ka.. Nda lama pula tu selang setiap 30 atau 45 minit akan keluar staff membawa makanan panas2 untuk dijual. Macam2 menu ada, daripada nasi goreng sampailah steak! Air pun ada macam2! Walamak Air Asia pun kalah ooo... Di saku kerusi pula ada juga brochure penjualan cenderamata dalam train. Hebat la walaupun train ni sudah tua tapi memang buli tahan. Ada tv jadi sepanjang jalan tu dapat aku tengok video klip lagu2 terkini di Indonesia.

Train kami berhenti di beberapa stesen tapi ada satu station yang aku kira paling glamor dikalangan penumpang keretapi sebab ada orang berjualan nasi bungkus. Nama station ni Stasiun Madiun. Aku kira mesti ni nasi sangat la sedap sebab beratur orang mo beli, si Faye pun mau juga membeli mulanya tapi q panjang dia pun give up. Tempoh perjalanan kami memakan masa lebih kurang 6 jam juga la. Kami sampai Surabaya lebih kurang jam 9.30 malam. Kami sepatutnya turun di Station Kota tapi menurut salah satu penumpang train ini semua orang biasanya turun di Station sebelumnya. Mungkin sebab di station ini saja yang ada perkhidmatan teksi dan portir. Terpaksalah si Bakrul datang mengambil kami di sini. Sementara menunggu dia sampai, si Yah meround2 di station mencari kalau ada berjualan isi ulang pulsa tapi kesian, tiada la pula. Si Faye pula sibuk membaca jadual perjalanan keretapi. Akhirnya nda lama kemudian sampailah si Bakrul, wahsai terkejut aku.. muka dia macaaam abang aku si Ly. Cermin mata dia pun sama macam cermin mata si Ly. Cara dia bercakap intonasi dia yang palan2 dan lembut tu pun sama macam si Ly. Terus aku bilang sama dorang, rupa si Bakrul macam si Ly!!!

Aku memang la excited sepanjang trip ni, maklum walaupun aku sudah beberapa kali pi Indonesia ikut si Faye ma si Din tapi ini kali pertama aku ke Yogyakarta ma Surabaya. Aku selalu terbaca saja dan nonton di tv manatau hari ni aku jejak kaki sendiri. Surabaya ni bandaraya terbesar kedua selepas Jakarta (untuk pengetahuan anda Jakarta adalah bandaraya yang sangat besar, KL tu kecik jak...) Cuma Surabaya ni aman sikit nda la teruk traffic jam cam di Jakarta! Terpusing2 kepala aku, bukan apa2 yang aku tinguk tapi mall! mall! mall lagi!!! walaooo...

Malam itu kami check in di hotel Ibis, Surabaya. Kami order room service ja sebab sudah penat duduk dalam keretapi, manatau sekali sampai makanan macam satu piring untuk 2 orang makan. Aiyayaya.. Aku baru mo plan diet ni tapi hmm... susahlah godaan! Okaylah, catatan pengembaraan kami seterusnya di Surabaya akan aku tulis di lain hari. Stop dulu buat hari ni.. Sebelum tu aku mo kasi tau aku ma si Yah memang salute ma si Faye sepanjang trip ni, sebab dia ni ada banyak kenalan dan kenalan dia pun orang baik2 belaka. Lepas tu dia ni seorang yang sporting dan advanterous! Kalau nda percaya baca la catatan pengembaraan kami yang seterusnya nanti! da~!

Anonymous said...

Hello! I know this is kind of off topic but I was wondering
which blog platform are you using for this website? I'm getting tired of Wordpress because I've had problems with hackers
and I'm looking at alternatives for another platform. I would be fantastic if you could point me in the direction of a good platform.
Also visit my web page : fast cash loans

Anonymous said...

Very nice post. I just stumbled upon your blog and wished
to say that I have truly enjoyed surfing around your blog posts.
In any case I'll be subscribing to your rss feed and I hope you write again soon!
Here is my website ... quick loans

Anonymous said...

This excellent website really has all the info I wanted about this subject and didn't know who to ask.

my web-site: fraxel

I do not even understand how I ended up right here, however I assumed this post was
great. I don't know who you are however certainly you are going to a famous blogger in case you are not already. Cheers!

my blog post: bed bugs must die

Anonymous said...

Wonderful work! That is the kind of info that are meant to be shared
around the internet. Disgrace on the search engines for now not positioning this put up higher!
Come on over and seek advice from my website . Thank you =)