Friday, December 19, 2008

Dari Surabaya ke Bali - Catatan Jelajah 3 Kee part 6

House of Sampoerna, Surabaya

Salam semua, apa khabar? Macam laama sudah aku nda sambung ceta pengembaraan kami ni, sampai aku sendiri nyaris2 terlupa aku cerita sudah sampai mana. Terpaksa baca posting sendiri pula.. hehehe.. Bila aku buka blog aku tengok banyak sudah posting baru di blog geng2 karas ni.. (atau mengkali juga lama ... sebab lama sudah nda buka blog..) dan ada juga blog baru buka. Antara blog yang menarik perhatian aku adalah blog DUIT-MAYA yang mengajar cara-cara buat bisnes online. Nah kepada sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pendapatan sampingan tu boleh la baca artikel di blog ini. Klik sini untuk akses blog atau cari link di blogroll. Oh ya.. gambar2 pengembaraan kami pun ada juga aku upload di previous post, tapi tidak semua gambar la... Okay berbalik kepada kisah sambungan cerita pengembaraan kami 3 Kee bersaudara, cerita lanjutan kali ni adalah pada keesokan hari selepas kami pigi Sidoarjo. So here goes..



27th November 2008
Surabaya

Hari ni kami mau pigi tengok Komodo Dragon iaitu sejenis biawak yang amatlah besar dan ada di certain tempat saja di dunia ni, unless kamu rela tengok yang patung nda bergerak2 bah memang ada la. Memandangkan zoo di Surabaya ada terdapat Komodo Dragon bagus ambil peluang yang ada ni kan? Jadi pagi ni kami pergi ke zoo atau kalau di Indonesia dipanggil kebun binatang. Sampai sana si Faye suruh si Bakrul tanya dulu kalau Komodo Dragon tu masih ada sebab kalau setakat binatang lain semua zoo pun ada. Jadi si Bakrul pun turun pergi menanya di kaunter, tidak lama kemudian dia confirm.. masih hidup lagi. Kami pun masuk la. First time aku nampak ni binatang aa.. punyalah besar, tapi tensen sikit aku mulanya. Manakan tidak, membawa handycam tapi komodonya sit/stand? still. Nanti orang bilang aku temberang jak mengambar patung. Mujurlah ada satu orang pakcik lalu di tepi kami buat bunyi2an untuk menarik perhatian komodo ni. Barulah komodo ni keluar dari sarang dan berjalan dekat2 tempat kami berdiri. Sudah puas menggambar kami pun keluar, memang itu jak tujuan kami masuk.

Lepas tu kami pergi ke stesen keretapi Stasiun Gubeng, untuk membeli tiket menuju ke Denpasar, Bali. Berbeza dari station di Yogyakarta, walaupun masih lagi mesti mengisi borang tapi kali ni tidak perlu ambil nombor cuma beratur seperti biasa. Aku ni kebaru2an, walaupun kali kedua membeli tiket kereta masih lagi aku excited... Di Indonesia kereta bermaksud keretapi, mobil barulah kereta so jangan kamu silap cakap mo sewa kereta.. bingung pula nanti orang lokal ingat kamu mo sewa train, belum lagi dibuat orang.. hahahaha... Dengan semangat kebaru2an aku tu, aku pun merakam2 aksi kami membeli tiket apalagi orang pun keheran2an juga meningu aku ni.. pemberita ka? teda juga tag.. pelancong ka? loghat macam orang lokal.. sakai ka? ada handycam la pula dan smart begaya lagi kami ni.. masuk bakul sekejap.. apa pun aku dengan jujurnya tetap rasa kami lagi smart dan outstanding dari orang lain di dalam stesen tu... hihihih...

Lepas membeli tiket kami singgah lagi ke Masjid Muhammad Cheng Ho yang ada di kota Surabaya ni. Wah kali ni masjidnya lebih kecil sikit tapi lebih comel dan cantik la. Masih ada beduk besar di tepi masjid ni. Lepas melawat masjid kami pigi melawat House of Sampoerna. Ia Sampeorna rokok tu.. Ini kira macam muzium kejayaan founder Sampoerna, rumah ni aduih memang cantik dan klasik.. Ada ramai pengunjung selain daripada kami, masing2 pun gila2 begambar.. sampai ada pula yang bergambar dalam tandas (ini no komen aku tinguk di friendster tu ramai saja remaja suka begambar di toilet.. x paham x paham...). Lepas melawat2 di tingkat satu kami naik ke tingkat atas, wow naik2 jak aku nampak satu bilik kaca kecil disebelah tangga. Ada tiga orang pekerja di dalam membuat rokok secara manual. Yang bikin aku tambah kagum2 ni punyalah laju tangan dorang buat kerja macam kena fast foward... macam Charlie Chaplin la pula. Tengah aku masih keheran2an si Faye panggil aku, rupanya kalau dari atas boleh tengok satu dewan besar di mana ada beratus pekerja Sampoerna membuat rokok secara manual menggunakan mesin lama, dan laju gila gila la... kagum aku kagum.. Lepas tu kami pigi makan di kafe milik House of Sampoerna juga, hmm.. aku order ginger ale.. aiya memang la kalau di Indonesia ni manis semua. First time pula aku minum ginger ale rasa manis cam gini, tapi sedap pula pasal dia taruh lime sikit lagipun kurang sikit gas, oo misti dibuat ni.. Lepas isi perut kami pigi kedai sourvernir di sebelah beli T-shirt terhad Sempeorna. Mahal juga la harga T-Shirtnya tapi sebab jenama Sampoerna tu aku nda kisah.. kapan lagi aku mau kemari bili tshirt Sempeorna original kan? kan? kan?

Lepas tu kami pun sambung perjalanan untuk menuju ke sebuah mall yang berhampiran dengan hotel kami iaitu Jambatan Merah. Mall ni famous dikalangan tourist sebab disini ada banyak berjualan kain2 yang sudah siap berkerawang dan bersulaman, tinggal untuk jahit saja. Tudung pun banyak di sini dan cantik2.. Harga pun murah meriah la. Lama juga kami disini dan nda pasal2 aku terbeli sepasang persalinan kebaya yang cantik.. sekarang aku confuse ntah bila masa aku mo pakai pakaian yang grand cam gitu... bila la tu aa??? tunggu siapa kawen? nanti out of date la pula.. bah siapa2 capatlah kamu kawen supaya aku ada alasan mo pakai mengasi kalah dato siti.. hahaha...

Lepas bershopping kami pun balik hotel untuk pack barang2. Ialah besok mau bertolak sudah ke Bali naik kereta atau dalam BI train... ini latihan untuk kamu yang ada pasang angan2 mo pigi Indonesia.. mesti angan2 mo pigi Surabaya.. betul kan?! bah praktis capat, kereta = keretapi, mobil =kereta.. heheehe..

28th November 2008
Surabaya - Denpasar


Hari ni kami pigi Stasiun Gubeng awal iaitu jam 7.30 pagi walaupun jadual perjalanan keretapi kami bertolak jam 9.45 pagi, ni kerna kami mo check kalau ada coach untuk simpan barang2. Hmm... kami pun pigi tanya pekerja di station, ooo memang ada dia bilang tapi harus dibayar ikut kilo dan lagi dia tidak rekemen sebab takut barangan kami ada yang hilang. Jadi kami pun terpaksalah mengusung beg2 kami yang maha berat ni.. hihihih...

Lepas mengucapkan selamat tinggal sama si Bakrul, kami pun pigi ke executive lounge.. alamak ini executive lounge macam bukan executive la pula, tiada aircond pula tu nasib ada kipas tapi nda apa yang penting tempat duduknya masih juga sofa walaupun sudah tua. Mula2 kami ingat mo order makanan di lounge tapi rupanya mesti order di cafe jadi aku ma si Yah pun pigi lah cafe mo order makanan konon, sekali tengok belum ada makanan lagi jadi terpaksa kami pigi cafe sebelah iaitu Fresh Cafe. Tapi cafe sebelah pula bilang dia orang nda boleh hantar makanan masuk pi executive lounge dan mesti makan di cafe dorang saja. Jadi kami terpaksalah makan bergilir2. Sementara tunggu train kami sampai, aku terdengar macam ada orang menyanyi diluar jadi aku pun pi pintu lounge untuk meningu. Aku kestau si Faye aku mo pigi jalan diluar, sambil tu aku seluk poket baju kemeja aku.. aiks? mana duit aku? aku seluk2 lagi.. aik teda pun? Berabis aku cari di kerusi mana tau tecicir masa aku taruh di poket, sambil mencari sambil aku membebel aku bilang duit aku jatuh. Tidak, biilang si Faye.. dalam poket mu. Aku seluk2 teda juga. Dalam poket mu.. bilang juga si Faye.. Tiada aku bilang juga sambil menyeluk2 poket dan meningu lantai. Ada... ko taru di poket seluar mu.. Tiada aku bilang juga tapi aku pun seluk juga poket jeans aku.. eits... ada pula! Kan aku bilang.. nda percaya! Bilang si Faye, hihihii aku ketawa... bagus kalau banyak duit yang aku sangkat hilang tu sampai ribut2 mencari di lantai.. 20k Rp jak.. huahahaha.. aisehmen kin malu jak. Lepas kejadian tu aku pun berjalan di sekitar station ambil rakaman video. Station ni boleh tahan, ada pula kerusi urut entahlah jenama apa.. Oseam barangkali hehehe.. Lepas tu ada pula band jalanan menyanyi, tengah aku sibuk2 merakam ni ada pula satu orang ni macam sengaja limpas2 dua tiga kali mana2 saja aku pigi buat rakaman. Ish, dia ingat masuk tv kali..

Sampai masa kami pun boarding naik keretapi Mutiara Timur (Pagi) di executive coach nombor 3. Kali ni train dia lebih tua dari Argo Wilis, table tray pun banyak yang rosak dan ada cermin yang ada retak. Tapi sama macam Argo Wilis, ada stewards juga. Mula2 dorang kasi kami bantal2 kecil, kami memang gembira sebab menyangka ni layanan istimewa untuk executive class. Tapi kali ni kami tidak di serve makanan tapi memandangkan kami pun baru saja breakfast berat2 di cafe sebelum jalan jadi perut kami tidak juga lapar. Sepanjang jalan pemandangan memang cantik, kadang2 nampak orang mandi di tepi sawah lepas penat bekerja seharian. Kali ni perjalanan kami memang teramat-amat lama daripada trip keretapi yang sebelum. Train Mutiara Timur tidak ada tv jadi selain pemandangan tiada apa sudah visual lain yang buli cuci mata, cuma kalau lapar tu memang tiada masalah sebab selang setiap 45 minit juga steward keretapi ni akan keluar membawa juadah makanan panas2 untuk di jual. Kira kami ni beruntung juga sebab aku ada terbaca orang komplen makanan dan minuman yang dia terima di executive coach keretapi ni sudah sejuk. Hmm... mengkali time tu stove dorang rosak kahkahkah.. Anyway, seperti biasalah train memang ada banyak station hentian, sampai salah satu station tu tiba2 staff keretapi Mutiara Timur ni menjerit2. Aku pun heran2 bila aku perhati pekerja2 keretapi ni macam ribut2 memegang satu benda hitam besar dan panjang sampai menyentuh siling keretapi, aku pun pura2 pigi toilet untuk lihat sendiri apa ka benda yang hitam2 panjang tu. Rupanya salah satu frame keretapi ni tercabut.. mujurlah nda kritikal dan tidak ada effect kepada kelancaran perjalanan keretapi. Sudah lama duduk dalam keretapi rasa lapar la pula, kami pun order steak ma nasi rames malangnya sudah habis tinggal nasi goreng saja. Nasi goreng pun nasi goreng la yang penting makanan.

Naik ferry dari Pelabuhan Ketapang menuju ke Gilimanuk, Bali

Lebih kurang jam 4.20 petang kami sampai di Stasiun Banyuwangi Baru. Di sini tiada perkhidmatan porter, nasib baik aku pigi tanya pakcik petugas dalam train kalau tidak tiada orang mo angkat barang kami yang betimbun2 tu. Pakcik tu tolong kasi turun beg2 kami dan letak dekat dengan pintu train, sementara aku tunggu beg aku tanya petugas keretapi di mana mo ambil bas kami untuk naik ferry. Petugas tu bilang bas kami tu namanya Keretapi dan memang sudah sedia menunggu di luar station. Sampai saja di Stasiun Banyuwangi Baru, pakcik yang angkat barang2 kami tu panggil satu penarik beca untuk tolong angkat barang, tapi tu penarik beca sibuk2 pula angkat barang orang Perancis dibelakang kami tu.. mungkin dia target tips besar kali. Mujur pakcik tu sound2 dia suruh angkat beg kami, jadi dengan hebatnya dua orang pakcik dan penarik beca ni mengangkat barang2 kami dan barang orang Perancis tu, nasib ada satu troley kecil hahaha.. Lepas pastikan barang kami sudah masuk dalam bas, aku bayar tip untuk dua orang.. pakcik tu aku kasi lebih la sikit sebab dia tukang kasi turun beg kami di dalam train dan tolong cari orang angkat beg. Besar tu jasa dia hihihi.. Itu orang Perancis? Hmph macam teda pun dia kasi tips, lepas jak barang2 dia di kasi masuk terus dia masuk duduk di belakang.. Aku tingu jak diam2, maklumlah berabis dia mengarah2 penarik beca tu kasi simpan barang2 dia duluan macam dia saja mo naik bas. Nda pun dia sengaja sebab dia target orang last kasi tips.. Cis!

Lepas beberapa minit bas kami pun bergerak menuju ke pelabuhan Ketapang, sampai di pelabuhan bas kami terpaksa parking lebih kurang setengah jam juga tunggu ferry sampai. Sementara menunggu ramai penjaja turun naik bas menjual nasi bungkus, kacang, air mineral dan macam2 lagilah.. bukan setakat makanan sunglass pun dijual. Perjalanan menaiki ferry ke Gilimanuk makan masa lebih kurang 45 minit saja, tidak lama. Sampai di Gilimanuk kami mesti turun dari bas dan berjalan kaki melalui pos pengawal. Setiap orang mesti menunjukkan KPT atau Pasport bagi orang asing cam kami. Sedar nda sedar kami pula orang last lalu post pengawal dan naik bas. Masa kami sampai sudah gelap gelita, apa pun nda nampak. Bas ni bukan ambil penumpang keretapi saja, ada juga penumpang lain yang naik bas ni jadi banyak stop jadi perjalanan kami pun bertambah2 lama. Sampai satu masa waktu naik bukit bas terpaksa matikan aircond, aduih panasnya.. macam mo pi toilet pun ada.. ades ades.. oleh kerana sudah terlewat dari jadual asal bukan main laju lagi bas kami. Aku tengok jam, waiseh sudah pukul 10 malam.. Nda ka dia orang dua orang ni gastrik? Aku pula yang susah hati ni, baru si Yah tu lain kalau gastrik serious.. jadi balik2 la aku tanya dia nda gastrik ka? Si Faye macam tidur jak di depan jadi aku nda kacau, mesti dia penat tu punya lama perjalanan kami. Bepikir2 aku sendiri, begini lewat masih ada teksi ka? Eh! Ini Bali la lagipun selagi masih ada bas sampai, kemungkinan besar teksi pun masih ada menunggu penumpang yang desperate tiada kenderaan cam kami. Hihihi... Relaks.. tapi adeih panas dan mo pi toilet ni.. Lama2 aku pun tanya pakcik konduktor bas tu.. berapa lama lagi baru sampai Denpasar, mujur dia jawab lagi 30 menit. Syukur....

Jam 10.30 malam kami sampai di Denpasar. Lepas pastikan semua beg ada kami naik teksi, ajaibnya boleh juga beg kami yang besar dan banyak tu muat tu teksi termasuk kami tiga orang! Tapi bukan main lagi driver teksi tu charge mau juga 100k Rp. Kami sampai di Hotel Legian Paradiso lebih kurang jam 11 lebih. Si Yah sejak kami naik keretapi dari Gubeng sampailah kami tiba di Denpasar langsung nda tidur. Hebat juga kakak aku dua orang ni, boleh tahan adventure! Akhirnya sampai juga di Bali, termasuk kali ni aku rasa cam empat kali sudah aku pigi Bali ooo... Bila si Faye tanya banyak2 tempat yang sudah kami pigi mana satu paling best, aku jawab semua.. si Yah bilang Yogyakarta. Tapi dorang suruh aku pilih satu saja jadi setelah mempertimbangkan dua perkara aku pilih Bali. Kenapa? Sebab di Bali senang mo berjalan di town, santai dan shopping heaven. Dari jenama antarabangsa sampai local semua ada, cantik2.. dari yang murah meriah sampai mahal ya amat pun ada.. semua bergantung kepada diri sendiri. Gunung, tasik, laut.. semua ada... hehehe.. Jadi apa pula cerita seterusnya? Haaa.. Nanti aku cerita! Memang best! Btw, masa kami sampai di Bali kami sudah hitam legam dan terlebih makan jadi aku plan mo diet sebab nda tepakai sudah skinny jeans aku..isk.. si Dewi gelar ni jeans senapang.. hahah..



9 comments:

Cherry Sansita de Falconi said...

too bad no cherry tree.. hehehe

Anonymous said...

Macam kiut oh itu amoi yang bergambar di kilang sigup sempoerna tu? ada juga ka kirai di sana? kalau aki pigi sana aki mau bili sigup kirai sap manuk.

Anonymous said...

Exceptional post but I was wondering if you could write a litte
more on this topic? I'd be very grateful if you could elaborate a little bit more. Cheers!
Also visit my website ; www.fastloanshub.com

Anonymous said...

These are actually great ideas in concerning blogging.
You have touched some nice factors here. Any way keep up wrinting.
Visit my web page ... quick cash loans

Anonymous said...

This design is wicked! You certainly know how to keep
a reader entertained. Between your wit and your videos,
I was almost moved to start my own blog (well, almost.
..HaHa!) Great job. I really enjoyed what you had to say, and more than that, how you presented it.
Too cool!
My page ; www.personalloanscapital.com

Anonymous said...

I love what you guys are up too. This sort of clever work and reporting!

Keep up the wonderful works guys I've incorporated you guys to my personal blogroll.

My blog ... free movies online
my web site - let me watch this

Anonymous said...

Thanks for sharing your thoughts about free watch hindi
movies online. Regards

My web site ... watch tv
My webpage > tv links

Anonymous said...

cheapest ativan ativan toxicity - buy ativan mexico

Anonymous said...

I think this is one of the most important info for me.
And i am glad reading your article. But should remark on few general things,
The web site style is wonderful, the articles is really excellent :
D. Good job, cheers

Feel free to visit my blog tv shows online